لوله و اتصالات گیتی پسند از پر شدن چاه جلوگیری می کند

خطوط لوله و اتصالات گیتی پسند گاز طبیعی در فواصل منظم به منظور جلوگیری از نقص و حوادث و انجام کارهای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده بازرسی می شوند. در این فرآیند حساس ترین نتایج با اندازه گیری های انجام شده در داخل لوله به دست می آید. استفاده از حسگرهایی که اندازه گیری های دقیق را در خطوط شهری انجام می دهند تنها با سیستم های روباتیک امکان پذیر است.

این ربات مار شکل که توسط TÜBİTAK RUTE ساخته شده است از 9 ماژول تشکیل شده است که به آن اجازه می دهد در خطوط شهری حرکت کند. بر روی این ماژول ها 24 موتور الکتریکی، 247 کارت الکترونیکی و سه میکرو کامپیوتر وجود دارد.

Robot Eye می تواند خط لوله را با سنسور نشت شار مغناطیسی (MFL) و حسگرهای تشخیص تغییر شکل به کمک لیزر، به طور دقیق نظارت کند. به عنوان مثال، سنسور تغییر شکل می تواند با مشاهده تغییر در نور لیزری که منعکس می کند، تغییر شکل ها و نقص های سطح داخلی لوله را تشخیص دهد.

از سوی دیگر، سنسور نشتی شار مغناطیسی می تواند تلفات فلزی را در هر دو سطح داخلی و خارجی لوله با دقت میلی متری اسکن کند و 900 سنسور اثر میدانی در محورهای x، y و z مرتب شده اند. پیشروی ربات در لوله توسط اپراتور به صورت بی سیم و نیمه مستقل کنترل می شود.

در حین تشخیص آسیب، ربات ابتدا نقشه ای از خطی که در مختصات x، y، z طی می کند ایجاد می کند و عیوبی را که تشخیص می دهد در این نقشه مشخص می کند. در عین حال، دقت نقشه ای را که ایجاد می کند با گرفتن مقادیر مرجع از نشانگرهای بالای زمین به نام AGM (نشانگر بالای زمین) افزایش می دهد.

همچنین محل آسیب را با انتشار امواج رادیویی در فرکانس های پایین که می توان از زمین ردیابی کرد، نشان می دهد. به این ترتیب ربات امکان تجزیه و تحلیل مناطق بحرانی مانند مسیر بزرگراه را فراهم می کند که حفاری در آن دشوار است و اثرات زیست محیطی آن زیاد است، ربات از منطقه مناسب تری به خط منتقل می شود و مداخله صحیح انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *